tisdag, februari 26, 2008

¿Hola, que tal? ¡Podcast ésta fenomenal!

Hösten efter jag tog studenten från gymnasiet läste jag nybörjarspanska på Komvux. Det gick fint och tyckte det var kul. Detta var nu åtta år sedan och jag har med andra ord glömt det mesta då jag inte fortsatte läsa. Enda gången jag fick chans att öva igen var på min resa till Mexico. Då slog det mig att jag borde fortsatt läsa så jag kunde prata med de som över huvudtaget inte kunde engelska, vilket fortfarande är majoriteten i många spansktalande länder.

Nu i och med att jag införskaffade min första iPod har jag upptäckt det fina med podcasts som finns att ladda ner gratis på nätet. Coffee Break Spanish! Sjukt bra och asbra att lyssna på när man åker buss, bil, innan man ska sova, lagar mat...precis när som helst, nästan. De började sända detta i oktober 2006, så det finns 56 lektioner för tillfället att ladda ner. Det är en språkgalen skotte och hans tandställningslärling som tillsammans håller i det hela. Tack vare dem kommer jag snart kunna spanska eller det är mitt mål åtminstone. Detta passar finfint då jag ämnar hälsa på min resgalne polare som förmodligen flyttar till Peru, Chile eller nåt annat spansktalande land inom en snar framtid.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ålla! Kåmm äss dass?